Ανακοινώθηκαν, σε ευχάριστο κλίμα, από το Λονδίνο, την Δευτέρα 15 Μαρτίου οι φετινές υποψήφιες ταινίες από το ζεύγος Πριγιάνκα Τσόπρα και Νικ Τζόνας, οι οποίες θα πρωταγωνιστήσουν στην 93η απονομή των βραβείων Όσκαρ.
Για να μιλήσουμε με αριθμούς, πρωτοπόρος στη φετινή οσκαρική κούρσα είναι το “Mank” του Ντέιβιντ Φίντσερ, έχοντας συγκεντρώσει 10 υποψηφιότητες, ενώ άλλες έξι ταινίες (“Nomadland”, “The Trial of the Chicago 7”, “The Father”, “Judas and the Black Messiah”, “Sound of Metal”, “Minari”) καρπώθηκαν τον αριθμό των 6 υποψηφιοτήτων έκαστη(!), φαινόμενο πρωτοφανές. Το “Ma Rainey’s Black Bottom” και το “Promising Young Woman” συγκέντρωσαν από 5 υποψηφιότητες, 4 το “News of the World”, και από 3 το “Soul” και το “One Night in Miami”.
Όμως υποψηφιότητες χωρίς εκπλήξεις και απουσίες, καθώς και trivia, η ευχάριστη ενασχόληση των movie buffs, των φετινών Όσκαρ, δεν υφίστανται.
– Το Netflix έχει τις περισσότερες υποψηφιότητες, σύνολο 35, ξεπερνώντας κατα πολύ την συγκομιδή των 20 της περασμένης χρονιάς. Ακολουθούν από μακριά το Amazon Studios και το Disney+ με 12 και 5 υποψηφιότητες αντίστοιχα.
– Ελληνική εκπροσώπηση, και μάλιστα διπλή, έχουμε (και) φέτος. Ο Γιώργος Λαμπρινός για το μοντάζ του “The Father” του Φλόριαν Ζέλερ, και ο Φαίδων Παπαμιχαήλ ως διευθυντής φωτογραφίας για το “The Trial of the Chicago 7” του Άαρον Σόρκιν.
– Ιστορική πρωτιά αποτελεί η παρουσία δύο γυναικών των Κλόι Ζάο για το “Nomadland” και Έμεραλντ Φένελ για το “Promising Young Woman” στην κατηγορία της καλύτερης σκηνοθεσίας, αν αναλογιστούμε πως στα 92 χρόνια του θεσμού μόνο άλλες 5 έχουν βρεθεί υποψήφιες να διεκδικούν το βραβείο, ενώ μόνο μία, η Κάθριν Μπίγκελοου με το “Hurt Locker” του 2008, έχει καταφέρει να κερδίσει το πολυπόθητο αγαλματίδιο. Οι υπόλοιπες υποψήφιες ήταν οι Λίνα Βερτμίλερ (“Pasqualino Settebellezze”), Τζέιν Κάμπιον (“The Piano”), Σοφία Κόπολα (“Lost in Translation”) και Γκρέτα Γκέργουιγκ (“Lady Bird”).
– Η Ζάο είναι η πρώτη γυναίκα ασιατικής καταγωγής που προτείνεται για το συγκεκριμένο βραβείο, ενώ η Φένελ η πρώτη που προτείνεται με το σκηνοθετικό της ντεμπούτο. Επίσης, η Ζάο είναι η πρώτη γυναίκα που κατορθώνει να συγκεντρώσει 4 υποψηφιότητες για την ίδια ταινία (Ταινία, Σενάριο, Σκηνοθεσία, Μοντάζ), ενώ η Φένελ η τρίτη, μετά τις Κόπολα για το “Lost in Translation” και Φραν Γουόλς με το τρίτο μέρος του “Lord of the Rings”, που προτείνεται ταυτόχρονα για 3 βραβεία σε διαφορετικές κατηγορίες.
– Ευρύτερο girly ρεκόρ αποτελεί ο αριθμός των 70 γυναικών που συγκέντρωσαν 76 υποψηφιότητες συνολικά σε όλες τις κατηγορίες.
– Ο Τζάντγουικ Μπόουζμαν, που πέθανε φέτος το καλοκαίρι, γίνεται ο έβδομος ηθοποιός (και πρώτος μαύρος) που λαμβάνει μεταθανάτια ερμηνευτική υποψηφιότητα, και πιθανότατα ο τρίτος που θα κερδίσει το βραβείο μετά τους Πίτερ Φιντς (1976) και Χιθ Λέτζερ (2008). Οι υπόλοιποι που προτάθηκαν για Όσκαρ ερμηνείας μετά θάνατον είναι οι Τζέιμς Ντιν, Σπένσερ Τρέισι, Ραλφ Ρίτσαρντσον και Μάσιμο Τροΐζι.
– Στις 4 κατηγορίες ερμηνειών (α’ και β’ ανδρικού, α’ και β΄γυναικείου ρόλου) συναντάμε 11 ηθοποιούς που λαμβάνουν την παρθενική τους υποψηφιότητα. Ο Άντονι Χόπκινς γίνεται, στα 83, ο γηραιότερος υποψήφιος για το βραβείο του α’ ανδρικού ρόλου, ο Στίβεν Γιούν (Minari) ο πρώτος Ασιάτης και ο Ριζ Άχμεντ (Sound of Metal) ο πρώτος μουσουλμάνος σε αυτη την κατηγορία.
– Η Βαϊόλα Ντέιβις γίνεται η πρώτη μαύρη ηθοποιός με τις περισσότερες υποψηφιότητες. 4 στον αριθμό (“Doubt”, ‘The Help”, “Fences”, “Ma Rainey’s Black Bottom”) με ένα αγαλματίδιο για το “Fences”.
– Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί η παρουσία του Τόμας Βίντερμπεργκ στην κατηγορία της καλύτερης σκηνοθεσίας με το “Another Round”, το οποίο, παράλληλα, είναι φαβορί για το βραβείο της καλύτερης Διεθνούς Ταινίας.
– Ακόμη, έκπληξη αποτελεί η διπλή παρουσία των πρωταγωνιστών του “Judas and the Black Messiah” Ντάνιελ Καλούγια και Λακίθ Στάνφιλντ στην κατηγορία του β΄ανδρικού ρόλου, καθώς το όνομα του τελευταίου δεν είχε ακουστεί καθόλου σε προηγούμενες φετινές υποψηφιότητες (Χρυσές Σφαίρες, Bafta)
– Η Γκλεν Κλόουζ λαμβάνει φέτος την 8η υποψηφιότητα της για Όσκαρ καλύτερης ερμηνείας για το “Hillbilly Elegy”, τη στιγμή που είναι υποψήφια για το βραβείο χειρότερης ερμηνείας στα Χρυσά Βατόμουρα. Το φαινόμενο έχει επαναληφθεί στο παρελθόν με την Έιμι Ίρβινγκ “Yentl” και τον Τζέιμς Κόκο “Only When I Laugh”.
– Η Κλόουζ, επίσης, βρίσκεται στην ίδια κατηγορία με την προπέρσινη αντίπαλο της Ολίβια Κόλμαν, από την οποία, μάλιστα, είχε χάσει το Όσκαρ α’ γυναικείου ρόλου.
– Το “Collective” σκοράρει διπλά σε δυο κατηγορίες (Ντοκιμαντέρ και Διεθνούς Ταινίας), ακολουθώντας το παράδειγμα του περσινού “Honeyland”.
– Τρανταχτή απουσία το “Da 5 Bloods” του Σπάικ Λι, που, αδίκως, δεν κατάφερε να συγκεντρώσει υποψηφιότητες ούτε για τον εξαιρετικό Ντελ Ρόι Λίντο (α΄ανδρικός), ούτε για τον εκλιπόντα Τσάντγουικ Μπόουζμαν (β’ ανδρικός), ούτε για τον ίδιο τον Λι στην σκηνοθεσία. Φυσικά δεν βρέθηκε ούτε στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας, παρά βρέθηκε μόνο στην πεντάδα της μουσικής.
– Απουσία στην πεντάδα της σκηνοθεσίας και για τον Άαρον Σόρκιν του “The Trial of the Chicago 7”, ο οποίος όμως προτάθηκε στην κατηγορία του πρωτότυπου σεναρίου.
– “Malcom and Marie” και “The Mauritanian” αγνοήθηκαν παντελώς από τα φετινά βραβεία, μολονότι ο τελευταίος είχε κερδίσει μια υποψηφιότητα στις Χρυσές Σφαίρες για α΄ανδρικό και ένα βραβείο β’ γυναικείου για την Τζόντι Φόστερ!
Τα φετινά βραβεία, τα οποία έχουν πάρει παράταση δύο μηνών λόγω της πανδημίας, θα δοθούν στις 25 Απριλίου, και σύμφωνα με την Ακαδημία θα διεξαχθούν τόσο στο «σπίτι» τους στο Dolby Theater, όσο και στον σιδηροδρομικό σταθμό Union Station του Λος Άντζελες.