“It started with money, as it so often does in New York.”
Έτσι ξεκινάει το άρθρο της Jessica Pressler, της δημοσιογράφου που κάλυψε-ξεσκέπασε την απάτη που είχε στήσει η Anna Sorokin, κατά (πλούσιο) κόσμο Anna Delvey, μια Γερμανίδα κληρονόμο που το μόνο που είχε κληρονομήσει ήταν φιλοδοξίες, πονηριά και απίστευτο θράσος. Όσα χρειαζόταν δηλαδή για να ζήσει πλουσιοπάροχα για 4 χρόνια στη Νέα Υόρκη, εις βάρος των πάμπλουτων κοσμικών.
Εν έτει 2022, το όνομα Netflix δεν προμηνύει κάποια ποιότητα (κατάντια) αφού μας έχει γεμίσει με ριάλιτι, εφηβικά ή κακές μεταφορές και σε συνδυασμό με τη βασίλισσα της σαπουνόπερας, τη Shonda Rhimes (το ατελείωτο Grey’s Anatomy και Bridgerton) είναι λογικό κάποιος να βλέπει με μισό μάτι αυτή τη μεταφορά της ζωής της δημοφιλούς απατεώνισσας.
Παραδόξως όμως, το αποτέλεσμα δεν είναι τόσο κακό όσο θα περίμενε κανείς και βαδίζει με αρκετή ισορροπία ανάμεσα στο δράμα και την κωμική σαπουνόπερα. Θα μπορούσε βέβαια να ήταν κάνα δυο ώρες λιγότερο, 9 επεισόδια των 70+ λεπτών είναι μια σταλιά υπερβολή. Η Shonda πατάει αρκετά στο άρθρο της Pressler, στην οποία βασίζει την πρωταγωνίστρια, τη δημοσιογράφο Vivian Kent (Anna Chlumsky) η οποία μυρίζεται τον χαμούλη που θα γίνει με την Anna και αρχίζει από νωρίς να σκαλίζει τη ζωή της. Αμφιβάλλω βέβαια ότι η πραγματική Anna χαίρεται που δεν είναι το πρώτο όνομα στην σειρά για τη ζωή της. Την Anna ενσαρκώνει η γνωστή πλέον Julia Garner. Εμείς την αγαπάμε από το Americans, αλλά είναι το Ozark που την έχει κάνει household name. Ως Vivian, η «δεν το πιστεύω ότι αυτή είναι το κοριτσάκι από το My Girl» Anna Chlumsky.
Τα εννιά επεισόδια πιάνουν την κομπίνα που έστησε η Anna λίγο πολύ από την αρχή, ακολουθώντας την έρευνα της δημοσιογράφου, πατώντας στις ιστορίες των «θυμάτων» της, και λίγο αργότερα εμπλουτίζεται με τη συμβολή της Anna από τη φυλακή όσο περιμένει τη δίκη της. Τα θύματα της διστάζουν λόγω ντροπής, η ίδια η Anna όμως αδημονεί για τη φήμη που θα της φέρει το άρθρο. Με οδηγό λοιπόν την περίεργη ρωσογερμανική προφορά της και τα σικ συνολάκια της, η Anna μάς συνοδεύει σε ένα ταξίδι στην ισχυρή αλλά αρκετά αφελή ελίτ της Νέας Υόρκης. Σιγά σιγά βλέπουμε πώς κατάφερε όσα κατάφερε, τι φιλοδοξίες είχε και τι μπελάδες προκαλούσε. Μέχρι φυσικά να φτάσουμε στο σημείο της πτώσης, τη φυλάκιση και τη δική που μετατράπηκε σε πασαρέλα.
Η ταραχώδης ζωή της Anna προσφέρει εξ’ αρχής αρκετή ίντριγκα και η πλοκή παραπέμπει σε δράμα και μυστήριο, τοποθετημένα στον κόσμο της Shonda. Η θρυλική δημιουργός του μακροβιότερου ιατρικού δράματος, αδιαμφησβήτητα μετατρέπει αυτή τη μεγάλη απάτη σε μια διασκεδαστική ιστορία γεμάτη χλιδή και κουτσομπολιά. Η ίδια η ιστορία άλλωστε φαντάζει τόσο παράλογη και μακρινή που η υπερβολή της πηγαίνει. Ταυτόχρονα βέβαια, δεν ξεχνάμε ότι πραγματική πρωταγωνίστρια είναι η Vivian Kent, αφού δεν τη βλέπουμε μόνο όσο ερευνά το σκάνδαλο αλλά μαθαίνουμε τόσα για τον γάμο της, την εγκυμοσύνη της, ένα σκάνδαλο που σχεδόν κατέστρεψε την καρίερα της και τη μετέπειτα πορεία της στο περιοδικό που δουλεύει, παρέα με μερικούς ξεχασμένους μεσήλικες δημοσιογράφους οι οποίοι αποδεικνύνται άπιαστοι ντετέκτιβ. Κι όσο ενδιαφέρουσα αν είναι η ζωή της, δεν μπορούμε παρά να αναρωτηθούμε αν χρειαζόταν να αναλυθεί και αυτό, σε μια σειρά που ήδη αγγίζει σαπουνοπερική υπερβολή.
Σε μια εποχή όπου οι συνέπειες του καπιταλισμού φαίνονται στο κοκτέιλ θλίψης, υπερκόπωσης και φτώχειας της πλειοψηφίας, η ιστορία μια νέας κοπέλας που είχε του χεριού της μερικούς από τους πιο πετυχημένους επιχειρηματίες της Νέας Υόρκης φαντάζει αναπάντεχα ενδυναμωτική. Είναι πανέμορφο το συναίσθημα που νιώθεις όταν βλέπεις αυτούς του ισχυρούς άντρες ή τις αλαζονικές κυρίες να πέφτουν τόσο εύκολα θύματα αυτής της απάτης, όχι επειδή η Anna ήταν κάποια ιδιοφυία, αλλά επειδή αυτοί ήταν υπερβολικά αχόρταγοι. Πιάστηκαν στον ιστό της τυφλωμένοι από την απληστία. Στον κόσμο τους, ποτέ δεν μπορείς να έχεις αρκετά χρήματα και ο λόγος που άφησαν μια κοπελίτσα να τους πάρει τόσα είναι επειδή ήθελαν να την έχουν από κοντά, να βρίσκονται στον κύκλο μιας μελλοντικής κληρονόμου την οποία δεν θα δίσταζαν να εκμεταλλευτούν όταν θα είχε τα χρήματα. Οι γνωριμίες είναι πιο σημαντικές από τα χρήματα και η Anna βασίστηκε σε αυτό.
Κακά τα ψέματα, δεν φταίει η Anna αν τόσοι άνθρωποι δεν σκέφτηκαν να διασταυρώσουν τις ιστορίες της ή δεν ζήτησαν μια ταυτότητα. Ό,τι δηλώσεις, είσαι. Αν μη τι άλλο, αν καταφέρνει κάτι καλά αυτή η σειρά είναι να κάνει τον θεατή να την υποστηρίζει μέχρι τέλους, παρ’ όλο που ναι είναι οριακά σκύλα και μυθομανής. Την ίδια επιρροή φαίνεται να έχει και σε αρκετούς από τους ανθρώπους που βρέθηκαν στον δρόμο της. Εν τέλει αποδεικνύει ότι αν έχεις όνειρα σε μια τέτοια πόλη χρειάζεται να γίνεις αδίστακτος, αλλιώς οι τέχνες και οι επιχειρήσεις θα είναι παιχνίδια μόνο των προνομιούχων. Fake it till you make it.